DEVAM: 1. Ramazan Ay'ı
Gecelerini (İhya Etmenin Fazileti)
حَدَّثَنَا
مَخْلَدُ
بْنُ خَالِدٍ
وَابْنُ
أَبِي خَلَفٍ
الْمَعْنَى
قَالَا
حَدَّثَنَا
سُفْيَانُ
عَنْ
الزُّهْرِيِّ
عَنْ أَبِي
سَلَمَةَ
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ
يَبْلُغُ
بِهِ
النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
مَنْ صَامَ
رَمَضَانَ
إِيمَانًا
وَاحْتِسَابًا
غُفِرَ لَهُ
مَا تَقَدَّمَ
مِنْ
ذَنْبِهِ
وَمَنْ قَامَ
لَيْلَةَ
الْقَدْرِ
إِيمَانًا
وَاحْتِسَابًا
غُفِرَ لَهُ
مَا تَقَدَّمَ
مِنْ
ذَنْبِهِ
قَالَ أَبُو
دَاوُد وَكَذَا
رَوَاهُ
يَحْيَى بْنُ
أَبِي كَثِيرٍ
عَنْ أَبِي
سَلَمَةَ
وَمُحَمَّدُ
بْنُ عَمْرٍو
عَنْ أَبِي
سَلَمَةَ
Ebû Hureyre merfu olarak
rivayet ettiğine göre, Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem (şöyle)
buyurmuştur: "Her kim inanarak ve sevabını umarak ramazanda oruç tutarsa,
geçmiş günâhları affedilir ve her kim inanarak ve sevabını umarak Kadir
gecesini ihya ederse, geçmiş günahları bağışlanır."
Ebû Davud dediki: Bu
hadisi aynı şekilde Yahya b. Ebi Kesîr ve Muhammed b. Amr da Ebû Seleme'den
rivayet etti(ler).
Buhari, iman; savm,
teravih, leyletu'l-kadr; Müslim, müsâfirîn; Tirmizî, savm, Nesaî,
kıyâmu'l-leyl; sıyâm, cenâiz; iyman; İbn Mâce, ikâme, sıyâm; Muvatta', ramazan,
Dârimî, savm; Ahmed b. Hanbel, musned, I, 191, 195; II, 232, 241, 281, 289,
347, 385, 408, 423, 430, 473, 486, 483, 503, 369; V, 318, 324.
AÇIKLAMA:
Bir önceki hadisin
şerhinde de ifade ettiğimiz gibi bu hadis-i şerifte bağışlanacağı va'd edilen
günahlar sadece küçük günahlardır. İmam Nevevî de bu mevzuda şöyle diyor:
"Keffâret mahiyetinde olan ibadetler günâhlar ile karşılaştığı zaman eğer
bu günahlar küçükseler, onları siler götürür ve şayet büyük iseler o zaman
onları hafifletir. İzâle edeceği veya hafifleteceği bir günah bulunmadığı
takdirde, sahibinin derecesini ve cennetteki makamını yükseltir."
Ancak bu hadisteki
müjdeye nail olabilmek için ramazanın bütün günlerini oruçlu geçirmek
icâbeder. Hastalık ve benzeri bir sebepten dolayı ma'zur olup da oruç tutmaya
niyet ettiği halde, tutamayan kimseler eğer fidyelerini verirlerse, sonradan
iyileştiklerinde kaza edecek olurlarsa onlar da bu müjdeden nasiplerini
alırlar.
Aynı şekilde bu müjdeye
erişebilmek için Ramazanın bütün gecelerini ihya etmiş olmak da şarttır. Sadece
bazı gecelerini ihya etmek yeterli değildir. Bilindiği gibi yatsı namazının
farzıyia birlikte teravihi de kılan bir kimse o geceyi ihya etmiş sayılır.
Hatta yatsının farzını bile kılmanın geceye va'dedilen sevaba erişmek için
yeterli olduğunu söyleyenler de vardır. Kıymetli âlimimiz M. Zihni Efendi,
Ramazan ayı dışındaki gecelere de şâmil olmak üzere bir gece ihya etmenin
mânasını şu şekilde ifade etmiştir: "Kıyamın mânâsı gecenin çoğu kısmında
diğer bir görüşe göre bir saatinde taâtle rneşgûl olmaktır."[Ni'met-i
İslâm, s. 357.]
Ramazan gecelerinin
ihyasının ise, teravih ile gerçekleşmiş olacağına 1375 numaralı hadis açıkça
delâlet etmektedir. Buhârî sarihlerinden (Kirmanı ise, bu ramazan gecesinin
teravih ile ihya edilmiş sayıldığında ittifak olduğunu söylemiştir.[Şevkânî,
Neylü'l-Evtâr, III, 57.] Kadir gecesi için de durum aynı olmakla beraber
hadisin zahirine bakılırsa o gecenin sevabına erişebilmek için bütün geceyi
ibâdetle geçirmek şarttır. Bir günün yalnız bir kısmında veya günün
ekserisinde oruç tutmakla bir kimse oruç tutmuş sayılamayacağı gibi Kadir
gecesinin bir kısmında ibâdet yapmakla dahi o gece ihya edilmiş
olmaz.[Davudoğlu, Ahmed, Sahih-i Müslim tercüme ve şerhi, IV, 275. ]
Bir önceki hadiste 'Ramazan gecesini ihya eden bir kimsenin
geçmiş günahlarının bağışlanacağı” ifade edildikten sonra burada ayrıca bir
kere daha "Kadir gecesini ihya eden bir kimsenin geçmiş günahlarının
affedileceğinin" zikredilmesine lüzum var mıdır, diye bir soru akla
gelebilirse de, bunun cevabı gayet basittir. Çünkü birinci hadisteki müjde
Kadir Gecesine isabet edip etmediğini bilmeden bütün Ramazan gecelerini ihya
eden kimseler içindir. İkincisi ise, Kadir Gecesinin tarihine isabet ederek
sadece o geceyi ihya eden kimseler içindir. Çünkü Kadir gecesinin Ramazan
gecelerinin dışında da olabileceğini söyleyenler de vardır.[Cassâs,
Ahkâmu'l-Kur'ân, III, 474.]